بشنو از نی چون حکایت میکند...

رابطه ی ما با مثنوی رابطه ای ست خشک و بی محتوا رابطه ای در سطح الفاظ و ادبیات حال انکه مثنوی پیامی بس عمیق در خود نهفته دارد. پیامی که شرح رنج و اسارت ادمی و غربت او از موطن اصلی خویش است. پیام مثنوی  هشداری ست به انسانی که خود را در تار یک هستی مجازی از الفاظ و صورتها پیچانده و عمر خود را در ترس و رنج و تضاد میگذراند.
پیام مثنوی فریادیست برای بیداری و خروج از حصار نقش ها و برگشت به بحر جان به هستی فراسوی مجاز ها و پندارها به باغ سبز عشق انجا که همه وجد و سرور است و نشانی از ترس و دلهره های این هستی مجازی نیست.
مثنوی ما را با شرح رنج های خویش در یاس و نا امیدی رها نمی کند با صدها اشاره و تمثیل نوید میدهد که میتوان ترک غربت کرد و به نیستان اصیل خویش بازگشت.
کجاست این بحر جان و این باغ سبز عشق ؟میگوید در خودت اما هر چه بیشتر به جست وجویش بروی از ان دورتر می افتی. تو گوهر هستی در بطن دریای وحدت و صدف پندار است که تو را از این دریا جدا ساخته است.

 چون گهر در بحر گوید بحر کو؟           وان خیال چون صدف دیوار او
 گفتن ان کو؟ حجابش میشود           ابر    تاب افتابش می شود
تو ببند ان چشم خود تسلیم کن      خویشتن بینی  در ان شهر کهن




در اخر مثل همیشه  :
دیدی ای دل که غم عشق دگر بار چه کرد
چون بشد دلبر و با یار وفادار چه کرد
اه از ان نرگس جادو که چه بازی انگیخت
اهاز ان مست که با مردم حشیار چه کرد
   
به امید شادی و ازادی
التماس دعا
سیما  

ندیدم خوشتر از شعر تو حافظ...

از صورت شعر حافظ سخنها میتوان گفت و بسیار گفته اند اما همین که به معنی رو میکنی ان شیرین کار به طنازی میگریزد و از گوشه ای دیگر جشم و ابرو مینماید.
گویی در پشت گوش تو زمزمه میکند و تا برمیگردی اوازش از عرش می اید . زبانش انچنان ساده و اشناست که انگار تراشه اش را از گهواره  شنیده ای و انچنان با رمز و معما میگوید که پنداری پیامی ست که از کهکشان های دور میرسد.
این اشنا رویی و گریز رنگی به دو واسطه است:صورت و معنی شعر او. و این هر دو به گونه ای اعجاب انگیز همدست و هم داستان اند. لفظ چون رنگین کمانی ست که به هر نظر از رنگی به رنگی میغلتد.و مضمون همچون امواج ناقوسی ست که در بازگشت از هر زاویه طنینی دیگر دارد.
ایهامی که صفت شعر حافظ است تراویده از پریخانه ی پر نقش هزار اینه ی ضمیر اوست که بر طیف اسرار امیز زبانش عکس میاندازد. یگانگی تفکیک نا پذیر صورت و معنی چون جان و تن زنده.
این ماییم که میخواهیم او را زمینی یا اسمانی ببینیم. شعر او چون دوردست افق بوسه گاه اسمان و زمین است. اسمانی ست زیرا انچه از خوبی و پاکی و عدل و امن میجوید در این تیره خاکدان نمی یابد. و زمینیست زیرا انچه از ناز و نوش و نوا می خواهد در همین سایه ی بید و لب کشت فراهم است. پس اشاره اش به دورگاه اسمان است و چشم و دلش در زمین می گردد.
هوشمندی است تشنه ی دانستن راز دهر و معمای وجود.نگران سرنوشت انسان و ازرده از رنج و ستمی که ناروا بر فرزند ادم میرود. .....

شعر اخر را به کسی تقدیم میکنم که چشمهایش را میستایم در حالی که میدانم از درونم بی خبر است.دوست داشتن برایش کم است . ای کاش مرا میشناخت................

در دیر مغان امد یارم قدحی در دست
مست از می و میخواران از نرگس مستش مست
در نعل سمند او شکل مه نو پیدا
وز قد بلند او بالای سنوبر پست
اخر به جه گویم هست از خود خبرم چون نیست
وز بهر چه گویم نیست با وی نظرم چون هست
باز ای که باز اید عمر شده ی حافظ
هر چند که ناید باز تیری که بشد از دست



سیما

اوستا

به فرمان تو ای فروغمند ترین.میپذیرم و می اندیشم و می گویم و میورزم (عمل میکنم)بدین اویژه ی (مزدیسنا). استوارم در نیکو کاری .بازگشت می نمایم از هر گناه و بزه .پاک و پالوده نگاه میدارم کردار ذاتی و فطری خود را .پاک نگاه میدارم شش نیروی روانی خود را یعنی:کردار-گفتار-اندیشه ویر هوش و خرد را.



                                                                                                     خرده اوستا
                                                                                                       
                                                                                                      بخش هشتم